Praktijk voor fysiotherapie, manuele therapie, osteopathie en manuele lymfedrainage.

Dry needling

Naamloos-2

Wat is dry needling?
Dry Needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry Needling: niet hetzelfde als acupunctuur.
Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet.

Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar die is specifiek gericht op zogenaamde ’triggerpoints’ die kort gestimuleerd worden.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
– pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn ‘op afstand’.
– bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
– Verminderde kracht in de betrokken spieren.
– pijn ontwijkend gedrag: U gaat anders bewegen.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan:
–  Acuut: door bv. een ongeval of een trauma.
– Chronisch: door bv. langdurige werkhoudingen.
– Overbelasting of blessures bij sporters.
– Verkramping van spierweefsels elders door bv. een hernia of meniscusletsel.
–  Immobilisatie (bv. Gips/spalk)
– Psychologische factoren (stress/angst etc.)
– Slaaptekort
– Voetafwijkingen of beenlengteverschil door botbreuken.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

De fysiotherapeut zal meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandelt.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dit geeft kortdurend een krampgevoel.

Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dit is van korte duur.

Link:      www.dryneedling.nl